KEADILANbp

Keadilan Untuk Semua

Foto Saya
Nama:

'KEADILANbp' ialah blog Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Batu Pahat. Cabang adalah badan tertinggi dan pentadbir Parti dalam satu-satu kawasan pilihanraya Parlimen. Kami mengalu-alukan sumbangan, pandangan atau teguran yang membina. Emel: keadilanbp@gmail.com

Rabu, Disember 10, 2008

Hormat kepada tahanan-tahanan ISA



Hari ini, 10 Disember, Perisytiharan Sejagat Hak Asasi Manusia berusia genap 60 tahun. Malaysia antara negara-negara ‘bertamadun’ di dunia yang mengiktiraf perisytiharan tersebut.

Antara 30 perkara yang dijanjikan dalam Perisytiharan itu ialah:

“Perkara 5: Tiada sesiapa pun boleh dikenakan seksaan atau layanan atau hukuman yang zalim, tidak berperikemanusiaan atau menghinakan. Perkara 9: Tiada sesiapa pun boleh dikenakan tangkapan, tahanan atau pembuangan negeri secara sewenang-wenangnya.”

Nah, itu dia!

Tanyalah: Semenjak Umno-BN berkuasa, berapa ribu suami-isteri yang telah mereka pisahkan? Berapa puluh ribu lagi anak-anak telah kehilangan tempat untuk kasih-sayang?

Hari ini masih ada kira-kira 100 insan yang dipenjarakan di bawah ISA tanpa bicara. Puluhan daripada mereka sudah masuk tahun ke-7!

Tanyakanlah kepada pemimpin-pemimpin Umno-BN: Apakah perbuatan sebegini ‘berperikemanusiaan’ atau ‘bertamadun’ namanya?

Pada hari bersejarah ini, marilah kita menghening sejenak memberi hormat dan tanda setiakawan kepada tahanan-tahanan ISA dan keluarga mereka….

Terimakasih!

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama